Jalan-jalan tengok keris

  • Tuesday, December 27, 2011
  • Senjata Tradisi
  • 24 Disember 2011 lepas, berjalan dengan keluarga ke Kelantan. Best juga Kelantan ni. Kalau ada rezeki nak juga tinggal di sini. Hidup jauh dari hiruk pikuk bandar. Tanah pun banyak. boleh buat rumah dengan keluasan tanah yang cukup selesa. bak kata orang nak buat kenduri kahwin anak nanti pasang khemah dalam laman rumah sahaja. Saya tak lepaskan peluang untuk lihat sendiri penjualan senjata yang ada di Kota Bharu ni. Seperti yang di katakan ramai, banyak kedai yang menjual senjata di sini.  Macam-macam ada. Boleh la berkunjung ke Kelantan kalau nak kan Keris Melayu yang elok, cantik dan murah. Tidak dinafikan ada juga keris-keris dari Indonesia yang dijual di sini.

    Saya bertanya pada penjual senjata ni, siapa tukangnya ni? Hmm Habis keras tak mahu dijawabnya. Yelah sama seperti aku juga, aku pun tak nak sebut tukangnya.. hehehehe. Bukan apa,  business la katakan.

    Walau bagaimanapun aku tetap enjoy jalan ke Kelantan. Nak pergi sekali lagi untuk cari Keris-Keris Melayu yang cantik-cantik dan dibawa pulang ke Kuala Lumpur.

    Apa yang peliknya??? Kelantan kata Keris kat Kuala Lumpur murah, KL kata keris kat  Kelantan murah.... HMMM.. sama aje harganya, cuma yang lainnya, di Kelantan lebih ramai penjual senjata dan lebih banyak pilihan keris-keris yang sudah siap. Kalau di Kuala Lumpur tak banyak tempat yang menjualnya tetapi Keris-keris melayu yang ada pilihannya banyak dari tukang-tukang yang ada di serata semenanjung Malaysia.

    Syabas pada Kelantan yang mana bagi saya inilah negeri yang mempunyai empu-empu keris yang paling ramai  berbanding dari negeri-negeri lain. Dengan harapan adalah generasi muda yang sudi mengganti otai-otai empu yang ada.

    "Khazanah Perjuangan Melayu"
    Senjata Tradisi


    Antara gambar-gambar yang sempat saya ambil








    1 comments:

    Senjata Tradisi said...

    gambar keris yang ada tu.. Keris Melela Kelantan

    Post a Comment