KERIS DAN SENI SILAT (Silat Melayu Keris Lok 9)

  • Monday, July 11, 2011
  • Senjata Tradisi
  • Hanya nak memperkenalkan salah satu seni silat yang ada di Malaysia yang mengajar seni beladiri keris dari peringkat permulaan hingga khatam.  Pelik! baru masuk dah belajar guna senjata! tak perlu pelik kerana ianya mempunyai sukatan peringkat seni beladiri keris dari tidak tahu bersilat hingga mahir.

    Petikan di ambil dari Majalah Seni Beladiri:

    SILAT MELAYU KERIS LOK 9



    Keris adalah lambang kedaulatan bangsa Melayu.  Keris pada satu ketika, menjadi senjata utama pahlawan-pahlawan Melayu menentang penjajah, membela dan mempertahankan kedaulatan bangsa, agama dan tanah air.

    Persatuan Silat Melayu Keris Lok 9 Malaysia (Lok 9) memperturunkan ilmu "hidup" yang bergelar '9 lok 9 adab sembah' - Keris tak dicabut... dan ia menjadi falsafah orang-orang istana.

    Kalau dicabut jua, ia bercerita. Andai berdepan musuh, ia tidak dicabut untuk merebahkan musuh itu... ia keluar sendiri.

    Gelanggang Silat Melayu untuk mereka yang ingin memelihara warisan Melayu, ingin beriadah untuk kecergasan selain untuk ilmu beladiri.

    Pengisian : Senaman Melayu Tua (Senaman Tua), tari dan beladiri (beladiri wanita, kuncian Melayu, bertangan dan adab bersenjata).  Selain keris, turut dilatihkan senjata Melayu antaranya tumbuk lada, kerambit, sundang, selengan dan sebagainya.

    Senarai Gelanggang:
    1.   Bandar Baru Sungai Buloh
    2.   TTDI Shah Alam
    3.   Sungai Petani Kedah
    4.   MAS Subang Selangor
    5.   Sungai Udang Melaka
    6.   Sandakan Sabah
    7.   Kota Tinggi Johor
    8.   Singapura
    9.   Kota Kinabalu Sabah
    10. Kelantan
    11. Sungai Siput Perak
    12. Setapak Kuala Lumpur : 03 4025 5379 dapatkan nombor untuk dihubungi bagi senarai gelanggang yang lain.





    0 comments:

    Post a Comment